Je ondernemingsresultaten sterk verbeteren
3 invalshoeken om je Business een flinke boost te geven
- je unieke Personal Brand
- onderscheidende, magische Marketing
- de juiste “Salesmindset” & Verkoopvaardigheden
Eén van de belangrijkste oorzaken van tegenvallende ondernemingsresultaten is, dat veel ondernemers hun business voornamelijk profileren in termen van kenmerken en eigenschappen. Daarmee bedoel ik dat zij slechts een feitelijke opsomming geven van de diensten en/of producten die ze hun doelgroep(en) bieden.
Maar je (potentiële) klanten zijn, als zij opzoek gaan naar een oplossing voor hun problemen, in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in WAT jij hen allemaal hebt te bieden. Bovendien: met een presentatie van je diensten en/of (online) producten alléén kun je je niet voldoende onderscheiden. Immers, er zijn vele anderen in de markt die dezelfde diensten aanbieden als jij. Daarmee maak je dus niet echt het verschil.
Om de aandacht van je potentiële klanten te trekken moet je hen vooral duidelijk maken tot welke RESULTATEN en toegevoegde WAARDE(n) jouw dienstverlening in relatie tot hun problemen leidt. Dat doe je door je business te profileren op basis van je Personal Brand. Stop met het promoten van je diensten en/of producten, maar promoot je Personal Brand. Je Personal Brand bestaat, kort gezegd, enerzijds uit je Merk en anderzijds uit de unieke manier waarop jij je merk als PERSOON uitdraagt en communiceert aan je doelgroep(en).
Je kunt je Merk onder andere concreet maken en definiëren aan de hand van zogenoemde merkwaarden. Merkwaarden vormen het fundament en de kern van je Personal Brand. Merkwaarden geven aan waar je business voor staat en bepalen mede hoe je merk door je potentiële opdrachtgevers wordt ervaren (“merkbeleving”). Overigens: in het artikel Je Personal Brand als fundament voor een succesvolle business…=> kun je meer lezen over de (overige) bouwstenen van je merk.
Met je Merk kun je je (dus) echt onderscheiden in de markt. Maar je kunt (of: je MOET) dat onderscheid nog verder versterken door je Merk op je eigen unieke, persoonlijke manier te communiceren aan je doelgroep. Immers, er is maar één JIJ – de “Unieke JIJ”, met zijn of haar eigen unieke persoonlijkheid, talenten, (werk)ervaringen, waarden en normen, et cetera. Laat daarom (relatief) veel van jezelf zien – dat maakt je Business nog persoonlijker, toegankelijker en daarmee nog interessanter voor de klanten waarmee jij wilt samenwerken.
Als je er in slaagt om jouw Personal Brand helder te definiëren en op de juiste manier aan je doelgroep te uit te dragen, oefen je direct invloed uit op de associaties die jouw Business bij je (potentiële) klanten oproepen, en daarmee op hun interesse voor jouw dienstverlening en op hun uiteindelijke koopgedrag.
Een tweede belangrijke oorzaak van tegenvallende ondernemingsresultaten is, dat veel ondernemers direct vanuit hun marketingstrategie (…áls ze die al hebben…), hun markt bewerken via sociale media, online advertentiecampagnes, webinars, enzovoorts. Uitgangspunt daarbij vormt dan de gedachte (hún gedachte) dat (nog meer) marketing dé oplossing is voor tegenvallende ondernemingsresultaten. Immers, zo redeneert men dan, hoe meer mensen met mijn business worden geconfronteerd én hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller zij tot aankoop zullen overgaan. Maar niets is minder waar!
Nee, je moet je Marketing altijd baseren op je Personal Brand – dat maakt je Marketing uniek en daarmee onderscheidend. Als je je marketingstrategie en je dagelijkse, operationele marketing niet baseert op je attractieve Merk, zul je nooit succesvol worden (uitzonderingen daargelaten, natuurlijk…).
Je merk, je strategieën en je (operationele) marktbewerking blijven dan afzonderlijke grootheden, die elkaar niet kunnen versterken – en dat is juist niet de bedoeling!
Je Personal Brand vormt dus belangrijke input voor je marketing. Eén van de belangrijkste invalshoeken voor het sterk verbeteren van je ondernemingsresultaten is je marketing – briljante, magische marketing. Neem geen genoegen meer met alledaagse middelmatigheid, zoals zoveel anderen misschien wel doen. Ontwikkel je eigen, unieke en onderscheidende “Magic Marketing Masterpiece” en trek met je meesterwerk de aandacht en interesse van je ideale klant.
“…als je je marketingstrategie en je dagelijkse, operationele marketing niet baseert op de essenties van je Personal Brand, zul je (bijna) nooit succesvol worden…!”
Maar een sterk merk, een onderscheidende marketing en optimale marktbewerking zijn nog niet voldoende. Om nieuwe opdrachten binnen te halen, zul je toch ook regelmatig een persoonlijk verkoopgesprek met je potentiële klant moeten voeren (tenzij je core business zich alleen richt op de verkoop van online diensten/producten).
Sommige ondernemers hebben moeite met het (moeten) voeren van een persoonlijk verkoopgesprek – een activiteit die ze misschien nog het liefste zouden uitbesteden. Maar angsten en twijfels over “sales” zijn nergens voor nodig, zolang je maar de juiste MINDSET hanteert. Kort gezegd komt dat neer op het toepassen van de volgende verkooptactieken:
Als je eenmaal met je potentiële opdrachtgever rond de tafel zit, komt het er echt op aan. De kwaliteit van je verkooptechnische vaardigheden is dan (veelal) bepalend of je de opdracht krijgt…of niet. Sales is geen geïsoleerde activiteit binnen je business. Integendeel: de inhoud van je verkoopgesprek wordt voor een belangrijk deel bepaald door je Personal Brand.
Immers: met je Personal Brand geef je aan waarin jij je als mens, professional en ondernemer op een unieke manier van al die anderen onderscheidt. Je maakt je klanten ook duidelijk waarom JIJ ondubbelzinnig de beste bent in wat je doet en waarom JIJ hen daarom zo perfect kunt helpen met het oplossen van hun problemen. En op basis van die informatie besluiten je klanten om juist met jouw in zee te gaan.
Kortom: ook je Marketing en je Sales liggen direct in elkaars verlengde: het basisvertrouwen dat je met je marketing hebt opgebouwd, bouw je tijdens je verkoopgesprek uit tot 100%, met als doel het salesgesprek succesvol af te sluiten. In de gratis Minicursus Sales voor Zelfstandige Professionals…=> kun je hier nog meer over lezen.
“…een succesvolle onderneming als voorwaarde voor het Leven dat jij wilt leven…”
Wil je nog veel meer weten over de (praktische) samenhang tussen je Merk, Marketing & Sales én wil je je ondernemingsresultaten sterk verbeteren?
In de gratis Minicursus “Leven en Ondernemen” ontdek je hier “alles” over. Ga vandaag nog met de cursus aan de slag. Laat je inspireren. Ontdek hoe je grote stappen zet met je freelance business.
“…zorg voor optimale samenhang tussen je merk, je marketing en verkoopgesprek – moet je kijken wat dat met je business doet…!”
Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online ondernemerscursussen voor ambitieuze Zelfstandige Professionals (Zzp’ers), zoals jij.
Met mijn dienstverlening wil ik je inspireren in je groei als mens en als ondernemer, gericht op het realiseren van een business, die past bij wie JIJ bent en bij het leven dat JIJ wilt.
Mijn uitgangspunt vormen de “Pijlers van Succesvol Freelance Ondernemen”: mens, mindset, merk, marketing & sales (Lees meer…=>):
bouw een onderneming die past bij wie jíj bent en bij het leven dat jíj wilt…!
Jan Verhoef, Ondernemerscoach – Meer over mij…=>
is een uitgave van mijn onderneming
Sales Force Consulting
Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
GRATIS MINICURSUSSEN OVER
FREELANCE ONDERNEMEN
Ik bied je verschillende gratis Minicursussen over Ondernemen, Branding, Marketing, Sales, etc.
Ontdek hoe je (opnieuw) perspectief in je business aanbrengt en hoe je veel meer plezier aan het ondernemen beleeft.
Welke Minicursus vind JIJ interessant?