Ondernemen en vooroordelen
“…hoe je als Zelfstandige Professional omgaat met (voor)oordelen ván en óver anderen…!”
Hoewel er over onderstaande onderwerpen in principe heel veel valt te vertellen, informeer ik je in dit artikel op hoofdlijnen over:
Hoe vaak komt het niet voor dat we een oordeel over een ander hebben, zonder dat we dat oordeel eigenlijk voldoende kunnen onderbouwen. Het oordeel is dan eerder een vooroordeel: een (vaak: negatieve…?) gedachte, die lang niet altijd “ergens” op gebaseerd is. Bijvoorbeeld:
In tegenstelling tot een vooroordeel, zijn oordelen standpunten die je juist op basis van feitelijke kennis en/of ervaring inneemt. Vooroordelen kunnen negatieve invloed hebben op onderlinge menselijke verhoudingen. Niet alleen in het alledaagse leven, maar ook binnen het ondernemerschap kunnen ze leiden tot irritaties, wantrouwen, onbegrip, jaloezie, omzetverlies, et cetera.
Daarom is het, kort gezegd, verstandig om je bewust te worden van je eigen vooroordelen, voordat je (zonder keiharde feiten) handelt of bepaalde acties onderneemt naar anderen toe.
“…het is vaak makkelijker om kritiek op een ander te leveren, dan positieve dingen van hem of haar te benoemen…”
– hoe kun je daar het beste op reageren?
Het is bijna onvermijdelijk dat je, zeker als je als ondernemer ook online actief bent, reacties van andere ondernemers krijgt. En dat kan zijn in de vorm van waardering en/of (negatieve) kritiek.
WAARDERING & ERKENNING:
Elk mens, en dus ook elke ondernemer, vindt het meestal leuk om zo nu en dan een welgemeend complimentje van een ander te krijgen. Zeker als je ook zelf trots bent op de kwaliteit van je dienstverlening en op de positieve resultaten die jouw klanten daardoor behalen.
Oké, een complimentje is leuk, kan interessant zijn. Maar naast het ontvangen van complimenten, hechten sommige ondernemers soms ook (overdreven…?) veel waarde aan erkenning en waardering – aan hun status en aanzien in de markt. Dat streelt hun ego, ook al geven ze dat niet altijd openlijk toe.
Maar wees er ook weer niet té afhankelijk van: “…als je te afhankelijk bent van erkenning en waardering, ben je teveel afhankelijk van anderen – en ondernemers willen meestal niet afhankelijk zijn…!”
NEGATIEVE KRITIEK EN JOUW REACTIE DAAROP
Niet iedereen zal jou altijd respecteren, leuk of aardig vinden. Niet iedereen zal jou altijd begrijpen, hoe duidelijk je in je uitleg ook bent. En niet iedereen weet hoe hard jij er als ondernemer soms voor moet knokken om te bereiken wat je hebt bereikt, of wilt bereiken.
Maar ook kritiek van anderen hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap: terechte of onterechte kritiek, op basis van een onderbouwd oordeel, of op basis van slechts een ondoordacht vooroordeel.
De mening van een ander kan ons raken, oké. Daar zijn we de ene keer gevoeliger voor dan een andere keer. Dat is ook vaak afhankelijk van onze eigen stemming op dat moment.
Maar bedenk wel: de mening van die ander is slechts een perceptie. Elk mens bekijkt jouw wereld vanuit zijn of haar eigen wereld. De mening van de ander is slechts een reflectie van zijn of haar eigen belevingswereld.
Bovendien: waarom zou jij je die kritiek van anderen eventueel aantrekken…? Hoe belangrijk is het voor jou wat anderen van je vinden? Waarom hecht je meer waarde aan de mening van een ander, dan aan je eigen mening of deskundigheid? Hoe komt dat dan? Ben je zelf misschien onzeker, twijfel je aan jezelf?
Niet doen, dus! Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf: JIJ kiest er zelf voor hoe je met kritiek van anderen omgaat: andere mensen kun je niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je zelf met de mening of kritiek van anderen omgaat, met welke mindset je er naar kijkt – en: hoe je die mindset zo nodig kunt veranderen.
Als je overtuigd bent van jezelf, van je eigen kennis, mogelijkheden, expertise, et cetera, dan is het toch niet zo belangrijk wat anderen van jou vinden?
Voorkom in ieder geval dat je eigenwaarde en zelfvertrouwen afhankelijk zijn of worden van wat anderen van je vinden, of van wat jij denkt dat anderen over je vinden. Klopt dat beeld dat anderen van jou schetsen wel? En: in hoeverre ga jij je er, als een soort self fulfilling prophecy, ook naar gedragen?
.
Neem afstand van wat jij denkt wat anderen van je denken. Ga altijd uit van je eigen kracht – blijf in ieder geval trouw aan jezelf, aan de persoonlijke waarden die voor jou belangrijk zijn in het leven – ook als ondernemer!
Ondernemers zijn vaak zo druk met hun business bezig, dat dat ten koste gaat van een normaal privéleven. En dat mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn!
Ontdek hoe je met de inrichting en resultaten van je onderneming belangrijke voorwaarden schept voor het “Ideale Leven” dat JIJ wilt leven.
Ga vandaag nog met de cursus aan de slag. Laat je inspireren. Ontdek hoe je grote stappen zet met je freelance business. Ontvang elke 2 dagen één van de 8 lessen in je E-mailaccount.
“…ga bewust om met oordelen en vooroordelen: het helpt je om zowel jezelf als je onderneming verder te ontwikkelen…!”
Hoi, ik ben Jan Verhoef. Als ondernemerscoach bied ik unieke en de meest praktische online ondernemerscursussen voor ambitieuze Zelfstandige Professionals (Zzp’ers), zoals jij.
Met mijn dienstverlening wil ik je inspireren in je groei als mens en als ondernemer, gericht op het realiseren van een business, die past bij wie JIJ bent en bij het leven dat JIJ wilt.
Mijn uitgangspunt vormen de “Pijlers van Succesvol Freelance Ondernemen”: mens, mindset, merk, marketing & sales (Lees meer…=>):
bouw een onderneming die past bij wie jíj bent en bij het leven dat jíj wilt…!
Jan Verhoef, Ondernemerscoach – Meer over mij…=>
is een uitgave van mijn onderneming
Sales Force Consulting
Pippeling 52
2771 PJ Boskoop
06 21 86 00 44
GRATIS MINICURSUSSEN OVER
FREELANCE ONDERNEMEN
Ik bied je verschillende gratis Minicursussen over Ondernemen, Branding, Marketing, Sales, etc.
Ontdek hoe je (opnieuw) perspectief in je business aanbrengt en hoe je veel meer plezier aan het ondernemen beleeft.
Welke Minicursus vind JIJ interessant?